Küsimus:
Mootor, mis meie masina liikuma paneb, on töötanud 3200 töötundi (ehk umbes 125 000 km). Siiani kasutasime mineraalõlipõhist SAE 15W-40 mootoriõli. Nüüd tahame üle minna täissünteetilise õli kasutamisele. Kas vastab tõele, et need kaks mootoriõli sorti sobivad omavahel kokku? Mida peaksin õlisortide vahetamisest teadma?
Vastus:
Üleminek ühelt õlisordilt teisele pole kahjuks nii lihtne. Igal juhul tuleb mootorit, kus minnakse üle ühe õli kasutamiselt teisele, õli erinevate sortide vahetamise ajal hoolikalt puhastada.
Põhjused on järgmised:
Täissünteetilised mootoriõlid peavad vastavalt Saksa kohtulahendile olema valmistatud polüalfaolefiinide (PAO), polüisobuteenide (PIB) või nende ja sarnaste sünteetiliste süsivesinike segu baasil. Need toorained on iseenesest mineraalõliga sarnased ja seetõttu mineraalõlipõhiste määrdeainetega hästi segunevad. Kuid polüalfaolefiinides ja polüisobuteenides lahustuvad manused, mis lahustuvad kergesti mineraalõlides, veidi kehvemini. See probleem lahendatakse osavalt estripõhiste (reeglina diestrite ja/või polüoolestrite) sünteesõlide või sarnaste solubilisaatorite ehk lahustajate lisamisega. Manused lahustuvad neis vedeldajates ning need omakorda polüalfaolefiinides või polüisobuteenides.
Samas on PAO-del täiesti vastupidine mõju tihenditele kui estritel. Mõned tihendid kahanevad kokkupuutel PAO-de ja PIB-dega, diestrid aga paisutavad neid. Kui määrdeaine sisaldab nii polüalfaolefiine kui ka estreid, tasakaalustuvad nende mõjud.
Ülemikul mineraalõlipõhiselt määrdeainelt täissünteetilisele õlile võivad sageli estritel põhinevad vedeldajad tekitada probleeme. Lisaks detergentstele ja dispergeerivatele kaltsiumit ja magneesiumit sisaldavatele manuseühenditele lisavad lahustajad PAO-del ja PIB-del baseeruvatele sünteesõlidele täiendavaid detergentseid ehk pesevaid omadusi. Juhul, kui mootori kuumadele osadele on nt termilise koormuse ja varem kasutatud mineraalõli oksüdeerumise tõttu tekkinud lakisarnased sadestised, mis pole vanema mootori puhul sugugi ebatavaline nähtus, võib sünteetiline õli need lahti leotada. Lahtileotatud sette osakesed jäävad paratamatult sünteesõlisse. Nad võivad kiiresti ummistada möödavoolufiltri või takistada õli transporti õlikanalites. Sageli põhjustab selline saaste õli kiiremat vananemist, kui seda sünteesõlilt oodata võiks.
Sellist probleemi esineb sageli üleminekul madalama kvaliteediga mineraalõlilt viimastele kvaliteediklassidele vastavale sünteesõlile. Pesemis- ja loputusefekti soodustab lisaks asjaolu, et uuemad õlid, nagu nt SAE 0W-30, on oluliselt vedelamad kui mineraalõlipõhised SAE 15W-40 või poolsünteetilised SAE 10W-40 õlid.
Sarnast efekti võib mootorite kõrval esineda ka reduktorites ja tööstusseadmetes, kui mineraalõli kasutamiselt minnakse üle sünteesõli kasutamisele.
Järeldus:
Ärge piirduge enne plaanitavat üleminekut vaid kallima sünteesõli eeliste kohta küsimisega. Ärge küsige üksnes õlide segunevuse kohta, vaid laske endale kinnitada õlide kokkusobivust igas segamisvahekorras ja kõikidel temperatuuridel. Hoolimata kõikidest kinnitustest ja lubadustest on kindlam, kui lasete enne üleminekut uuele õlile vana õli täielikult välja ja loputate süsteemi minimaalses koguses uue õliga.
Mootoriõli analüüsiga saate veenduda, et puudub risk, mis tuleneb mineraalõlipõhise määrdeaine suurest jäägist, ning et täissünteetilise mootoriõli kulumist ja oksüdeerumist pärssivate manuste toime avaldub täies ulatuses.
Allikas: ÖlChecker |