Kaido Kööp, Addinol Lääne- ja Kesk-Eesti müügijuht
Pole olemas halba (külma) ilma, vaid on vale riietus. See kehtib ka talve ja auto kohta. Autodega ei tohiks talvel tekkida probleeme, kui need on vastavalt ette valmistatud ja hooaega silmas pidades hooldatud.
Tihendid ja lukud
Et kõik uksed ja luugid külmaga muretult avaneksid, tuleb tihenditelt eemaldada niiskus ja need silikoonõliga määrida. Ava uksed ja pihusta silikoonõli kõigile tihenditele ning lase veidi kuivada. Kui kasutad silikoonõli pudelis, siis vala õli lapile ja määri üle tihendid, kuid hoidu istmekatete määrimisest.
Õlitada tuleb ukselukud, uksehinged ja piirajad. Õlitamiseks kasuta peenmehhaanikaõli. Pihusta lukuaugust sisse pisut õli, hoia lapp käepärast, et lukust välja nirisenud õli ära pühkida, pööra paar korda ka võtit määritud lukuaugus ning seejärel pihusta õli ka uksehingedele ja piirajatele.
Külmumise vastu
Jälgi, et sinu auto jahutus- ja klaasipesuvedelik oleksid talvised. Klaasipesuvedeliku külmumispunkt võiks olla vähemalt -20C, jahutusvedelikul vähemalt -30C. Jahutusvedelikku tasub vahetada iga nelja aasta tagant, lisandite toime lihtsalt kaob aastatega. Need aga on vajalikud, et kaitsta mootori jahutussüsteemi mittesoovitavate keemiliste protsesside eest.
Kui juhtub, et klaasipesuvedelik külmub, siis ei soovita pesurit kasutada, vaid minna sooja garaaži ja lasta vedelikul üles sulada ning alles seejärel vahetada vedelik külmakindlama vastu või lisada kontsentraati (edaspidise külmumise ärahoidmiseks). Pesuri iga hinna eest käivitamisel põleb läbi kaitse või pesuri mootor ning võivad puruneda juhtvoolikud.
Vaata üle ka kojamehed ning vajadusel vaheta uute vastu. Vahel aitab ka kojamehe harjade korralik pesu, mille käigus eemaldatakse hoolikalt pigieemaldusvahendiga harjadele kogunenud mustus. "Selge pilt" on talvisel pimedal ajal oluline. Pimedas sõites on igasugused liigsed triibud ja täpid esiklaasil eriti häirivad ja väsitavad silma. Korrektse ja parema nähtavuse hoidmiseks on oluline, et salongi ventilatsiooni- ja kütteseadmed töötaksid korralikult. See hoiab ära klaaside külmumise. Kui juhtub, et salongi ventilatsioonifilter on vahetamata, siis on soovitatav see enne talve uue vastu vahetada.
Rehvivahetus ja tuled
Kuigi talverehvide kasutamine muutub Eestis kohustuslikuks alates 1. detsembrist, võib naastudega talverehvid autole alla panna juba alates 1. oktoobrist. Lamellrehvidega võib sõita aga aastaringselt. Vastu talve tuleb kindlasti jälgida ka lamellrehvide mustrit. See peab olema korralik, et libeda ja külmaga oma eesmärki täita.
Rehvivahetust soovitan teha vastavas töökojas. Juhul, kui talverehvid on eraldi velgedel, siis piisab rataste vahetamisest, kuigi rattaid tuleks tasakaalustada vähemalt üle aasta. Tasakaalustamata rattad põhjustavad vibratsiooni ja seega veermikudetailide tunduvalt kiiremat kulumist.
Kontrolli, et kõik tuled-pirnid põleksid korralikult ning vajadusel vaheta läbipõlenud pirnid. Kasuks tuleb ka autotöökojas tulede üle kontrollimine, et need oleksid õigesti reguleeritud. Valesti näitavad tuled pimestavad vastutulijaid ja juhi vaateväli on samuti kehvemini valgustatud. Pane tähele, et tulede ebaõige valgusvihu üheks põhjuseks võib olla ka erineva kõrgusega rehvide kasutamine ees-ja tagateljel.
Jälgi mootoriõli viskoossust
Soovitan ka enne talve vahetada auto mootoriõli ja filter, kuna värske ja külmakindlam (SAE 0W-X, 5W-X või 10W-X) mootoriõli on kerge külmkäivituse eelduseks. Kui teil on plaanis sõita autoga eriti külma kliimasse (näiteks Lapimaale), siis võiks õli viskoossus olla vähemalt SAE 5W-X või 0W-X. Samuti ei tohi unustada pidurivedeliku vahetust, kui seda ei ole tehtud juba 4 aastat.
Labidas ja käivituskaablid pakiruumis
Enne talve tuleb kasuks ka aku ning selle võimekuse kontrollimine. Vajadusel aku korralikult laadida - seda aitab teha spetsiaalne laadija või võtta ette pikem sõit ca 150 km, mis aku korralikult täis laeb.
Igaks juhuks hoidke ka talve tulles pakiruumis paari kindaid, väikest labidat ja nõrgema aku puhul ka käivituskaablid. |